Cei care se plâng că mașinile noi sunt din ce în ce mai scumpe nu greșesc foarte tare. O analiză făcută de publicația germană Automobilwoche arată că prețul mediu al modelelor compacte din Europa a crescut cu 63% din 2002 până în 2020. Iată care sunt motivele pentru care prețurile mașinilor noi au crescut incredibil de mult în ultimii ani.
Nu doar segmentul compact a înregistrat creșteri semnificative ale prețurilor, ci și segmentul B, acolo unde se află cele mai multe vânzări de mașini. Creșterea medie a prețurilor în Europa a fost, în acest caz, mai mică – 59%, arată Automobilwoche, citând un studiu JATO Dynamics.
Potrivit acestuia, prețul de listă mediu al unui hatchback compact (Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Megane, Toyota Corolla, Volkswagen Golf etc.) a crescut de la 18.400 de euro în 2002 la aproape 30.000 de euro în 2020 (+63%). Dacă excludem modelele electrificate, prețurile pentru modelele cu combustie a crescut cu 53% în aceeași perioadă.
Chiar dacă această majorare pare substanțială, trebuie spus că nu ia în calcul indicele inflației. Dacă refacem calculele, vedem că 18.400 de euro în 2002 echivalează cu 24.756 euro în 2020. Chiar și în acest caz, vorbim de o majorare cu 21% a prețului mediu al mașinilor compacte, care nu poate fi explicată prin inflație.
Sunt mai multe motive pentru care costurile au crescut atât de mult în decursul celor 18 ani analizați. Unul dintre cele mai importante are legătură cu costurile de dezvoltare, care au explodat. Producătorii auto trebuie să se încadreze în cerințele din ce în ce mai stricte ale reglementărilor de mediu, ceea ce înseamnă motoare mai curate și dezvoltare unor sisteme de propulsie alternative.
În plus, mașinile noi sunt din ce în ce mai dotate tehnologic, de la sisteme de infotainment complicate la sisteme de asistare a conducerii extrem de sofisticate. În afară de costul componentelor, aici se adaugă costuri de dezvoltare, dar și software-ul necesar pentru operarea acestor sisteme.
Un alt motiv al scumpirilor nu are legătură cu costurile, ci cu preferințele cumpărătorilor. Pe măsură ce veniturile cresc, oamenii vor cumpăra mașini din ce în ce mai dotate. Sistemele de finanțare accesibile îi încurajează pe clienți să opteze pentru modele scumpe de la vârful gamei – diferența în rata plătită fiind nesemnificativă.
Exemplul tipic este bestsellerul Volkswagen Golf, al cărui preț a crescut cu 22% între 2002 și 2010 și cu alte 37 de procente între 2010 și 2020. În acest caz, trebuie luate în calcul versiunile mild hybrid și plug-in care se vânt bine, alături de alte versiuni din zona superioară și numeroasele versiuni de performanță, așa cum este Golf R, care contribuie la creșterea mediei prețului de vânzare.